Araç Muayenesi Tüvtürk

Just another Blogger Blog

Fenni muayenede Kontrol Edilen yerler












TÜVTURK’te araç muayenesi, elle tutulabilen gözle görülebilen ve ulaşılabilen aksamların muayene edilmesiyle gerçekleşir. Kapalı kutular içinde veya kaplamalar altında ulaşılamayan aksamlar kontrol edilmez. Gerekirse bu aksamların fonksiyon kontrolü yapılır.











1. Fren Sistemleri Muayenesi









1.1. Fren pedalı üzerindeki ayağın kaymasını önleyici kaplamanın veya metal dişlerin kontrolü.

1.2. Pedal milinin sıkılık kontrolü.

1.3. El freni levye milinin ve mandal mekanizmasının kontrolü.

1.4. Hava kompresörünün, etkin frenlemeyi sağlamak için gerekli basıncı kısa sürede üretip üretmediğinin kontrolü.

1.5. Fren sistemindeki hava basınçlarının, fren sistemleri üreticisi firmalar tarafından belirlenmiş değerlere uygunluğunun kontrolü.

1.6. El ile çalıştırılan fren kumanda valfinin kontrolü.

1.7. Fren hava tüpleri üzerinde tip onayını gösteren “E” veya “e” işaretinin olup olmadığının kontrolü.

1.8. Fren hava tüplerinin şaseye olan bağlantılarının kontrolü.

1.9. Fren hava tüpleri üzerindeki tahliye valfinin çalışıp çalışmadığının kontrolü.

1.10. Rekorlarda ve rijit fren borularında hasar, aktarma bağlantılarında sızdırma, kırılma riski, çürüme, yerinden oynama olup olmadığının kontrolü.

1.11. Esnek fren hortumlarında kusur ve kırılma riski, hasar, sürtünme ile yaralanma, burkulma, kısalık, hortumlarda veya bağlantı parçalarında sızdırma, basınç altında şişkinlik, gözeneklilik olup olmadığının kontrolü.

1.12. Çekici-Römork hava bağlantı valflerinin gevşek olup olmadığının kontrolü.

1.13. Fren kampanalarının sağlamlık kontrolü.

1.14. Fren körüklerinin montaj, sağlamlık, çalışmasında herhangi bir anormallik ve çalıştırma pistonu veya diyafram mekanizmasında aşırı hareket olup olmadığının kontrolü.

1.15. Römorklarda en az iki aksta el fren halat mekanizmasının veya imdatlı fren körüğünün olup olmadığını kontrolü.

1.16. Fren körüklerinin toz koruma örtüsünün sağlamlık kontrolü.

1.17. Fren disk yüzeylerinin hasarlı olup olmadığının kontrolü.

1.18. Fren balatalarının kontrolü.

1.19. ABS sisteminin mevcut ve çalışır durumda olup olmadığının kontrolü.

1.20. Katar doğrultma freninin (dorse freni) iptal edilmiş olduğunun kontrolü.









2. Direksiyon Sistemleri Muayenesi









2.1. Direksiyon mili boşluk kontrolü.

2.2. Direksiyon mafsalı boşluk kontrolü.

2.3. Rot başları boşluk kontrolü.

2.4. Aksların kingpim ve bilye boşluklarının kontrolü.









3. Görüs Özellikleri Muayenesi









3.1. Görüş alanı kontrolü.

3.2. Camların sağlamlık kontrolü.

3.3. Dikiz aynalarının kullanış ve etrafa hakim olma durumlarının kontrolü.

3.4. Cam sileceklerinin ve cam yıkayıcılarının çalışıp çalışmadığının kontrolü.

3.5. Kapı camlarının sağlamlık kontrolü.









4. Lambalar, Yansiticilar ve Elektrik Teçhizati Muayenesi









4.1. Uzun ve kısa hüzmeli farların ayarlarının ve aydınlatma kapasitelerinin kontrolü.

4.2. Far camlarının sağlamlık kontrolü.

4.3. Aşağıdaki lambaların çalışır durumda, camlarının sağlam, renk ve görüş verimliliğine sahip olup olmadığının, üzerinde tip onayını gösteren “E” veya “e” işaretinin olup olmadığının kontrolü.

a.Yan lambalar (sarı veya kırmızı renkte)

b.Dış hat uç işaret lambaları (ön beyaz, arka kırmızı renkte)

c.Yan köşe lambası (ön beyaz, arka kırmızı renkte)

d.Stop (fren) lambaları (kırmızı renkte)

e.Yön belirtme lambaları (sarı renkte)

f.Ön ve arka sis lambaları (beyaz, sarı veya kırmızı renkte)

g.Geri vites lambası (beyaz renkte)

h.Arka tescil plaka lambası (beyaz renkte)

4.4. Geri yansıtıcılar üzerinde tip onayını gösteren “E” veya “e” işaretinin olup olmadığının kontrolü.

4.5. İkaz düzenlerinin üzerinde tip onayını gösteren “E” veya “e” işaretinin olup olmadığının kontrolü.

4.6. Çekici ile römork veya yarı-römork arasındaki elektrik bağlantılarının ve diğer elektrik kablolarının kontrolü.

4.7. Yan lambaların mesafelerinin kontrolü. İki yan lamba arası mesafe en fazla 3 metre olabilir. Aracın en arkasından 1 metre mesafe içinde en az bir yan lamba veya dış hat uç işaret lambası olmalıdır. Aracın en önünden en fazla 3 metre mesafe içinde bir yan lamba olmalıdır.









5. Dingiller, Tekerlekler, Lastikler, Süspansiyon Muayenesi











5.1. Dingillerin makas bağlantılarının, körük bağlantılarının, kingpim yataklarının sağlamlık kontrolü.

5.2. Lastiklerin diş derinliğinin Yola Elverişlilik Sertifikasının geçerli olduğu bir yıl boyunca 1.6mm nin altına düşmeyecek durumda olup olmadığının kontrolü.

5.3. Bijonların, jantların sağlamlık kontrolü.

5.4. Körüklerin sağlamlık kontrolü.

5.5. Makasların ve bağlantılarının sağlamlık kontrolü.

5.6. Amortisörlerin yağ kaçırıp kaçırmadığının kontrolü.









6. Sase ve Sase Baglantilari Muayenesi












6.1. Şasenin sağlamlık kontrolü.

6.2. Yedek tekerlek (Stepne) taşıyıcısı bağlantılarının sağlamlık kontrolü.

6.3. Yakıt tankı, bağlantıları ve borularının sağlamlık kontrolü.

6.4. Egzoz borusu ve susturucusunun sağlamlık kontrolü.

6.5. Çekici, römork ve yarı römork arasındaki kaplin mekanizmasının emniyetinin sağlamlık kontrolü.

6.6. Tamponların sağlamlık kontrolü.

6.7. Kabin ve karasori sağlamlık kontrolü.

6.8. Kapı ve kilitlerin çalışıp çalışmadığının kontrolü.











7. Genel Muayeneler











7.1. Emniyet kemerinin çalışıp çalışmadığının kontrolü.

7.2. Yangın söndürücünün kullanım tarihinin kontrolü.

7.3. Kilitler ve hırsızlığa karşı tertibatın sağlam olup olmadığının kontrolü.

7.4. Aşağıdaki teçhizatın araçta, olup olmadığının kontrolü.

• İkaz üçgeni

• İlk yardım çantası

• Tekerlek takozu (takozlar)

• Sesli ikaz cihazı (korna)

• Hız göstergesi,

• Takograf (mühürlerin varlığı ve bütünlüğü), Takograf TÜV`leri 2 yılda 1 defa takograf kontrol yetkisine sahip kurumlarca yapılmalı ve kapı içine etiket yapıştırılmalıdır.Mühür ve etiketin kontrolu muayene istasyonumuzda yapılır.

• Hız sınırlayıcı tertibat (mühürlerin varlığı ve bütünlüğü), Çekici aracın hızı 90km yi geçmeyecek şekilde araç imalatçısı tarafından ayarlanmalıdır.









8. Gürültü Ve Egzoz Emisyonu Muayeneleri












8.1. Egzoz Emisyonu muayenesi.

8.2. Egzoz sisteminde kaçak olup olmadığının kontrolü.

8.3. Egzoz borularının ve susturucularının sağlamlık kontrolü.

8.4. Aracın çalışması esnasında egzoz, susturucu ve türbo sistemlerinin aşırı gürültülü olup olmadığının kontrolü











9. Ilave Römork Muayeneleri











9.1. Arka tamponun üzerinde tip onayını gösteren “E” veya “e” işaretinin olup olmadığının kontrolü.

9.2. Arka tamponun sağlamlık kontrolü.

9.3. Arka tamponun genişliğinin kontrolü. Tamponun genişliği aracın genişliğini geçmemelidir. Tampon genişliği araç genişliğinden her iki taraftan en fazla 10’ar cm dar olabilir.

9.4. Arka tamponun montajının kontrolü. Arka tampon aracın en arkasından en fazla 40 cm içeride olabilir. Yerden yüksekliği 55 cm yüksek olamaz.

9.5. Yan koruma donanımlarının sağlamlık kontrolü.

9.6. Yan koruma donanımlarının montajının kontrolü. Yan koruma donanımları aracın toplam genişliğini arttırmamalı, en dış yüzeyi aracın en dış düzleminden 12 cm ‘den fazla içerde olmamalıdır. Üst üste iki yan koruma donanımı arası mesafe en fazla 30 cm olmalıdır. Yan koruma donanımı ile araç alt yüzeyi arası mesafe en fazla 35 cm olmalıdır. Yan koruma donanımının en arka noktası ile ön tekerleğin en uç noktası arası mesafe en fazla 30 cm olmalıdır.

9.7. Yan koruma donanımlarının en uç noktasının çekici-römork bağlantı king pimiyle mesafesinin kontrolü. Bu mesafe 270 cm’ den fazla olmamalıdır.

9.8. Yan koruma donanımının dış yüzeyinin pürüzsüz, düzgün, yatay olarak kıvrımlı ve mümkün olduğu kadar önden arkaya kadar devam eden şekilde olup olmadığının kontrolü.

9.9. Yan koruma donanımının yerden yüksekliğinin kontrolü. Yan koruma donanımının alt kenarı hiçbir noktada zeminden 55 cm daha yüksekte olmamalıdır.

9.10. İkaz ışıklarının üzerinde tip onayını gösteren “E” veya “e” işaretinin olup olmadığının kontrolü.

9.11. İkaz ışıklarının çalışmasının ve yeterliliğinin kontrolü.

9.12. İkaz ışıklarının camlarının sağlamlık kontrolü.

9.13. Uzun ve ağır araçlar için arka işaret plakasının (reflektörün) olup olmadığının ve üzerinde tip onayını gösteren “E” veya “e” işaretinin olup olmadığının kontrolü.

9.14. 70-80 etiketlerinin olup olmadığını kontrolü.

9.15. Çekici römork bağlantı kingpimde boşluk olup olmadığının kontrolü.








10-Araç Tanimlari









Trafikte seyreden araçların üzerinde taşıdıkları plaka, tanıtım numaraları ile ruhsat üzerindeki tescil ve trafik bilgileri birebir aynı olmak zorundadır




0 yorum:

Yorum Gönder

Labels